اينترنت دنياي امروز را دگرگون كرده است و كسب و كار و تجارت نيز از اين قائده مستثني نيست. همه‌ي ما با فروشگاه‌هاي اينترنتي موفق و بزرگي كه به درآمدهايي ميلياردي دست يافته‌اند، آشنايي داريم و شايد خودمان هم بارها از آنها خريد كرده باشيم. امروزه مي‌توان با صرف هزينه‌اي نسبتا اندك، كسب و كاري را راه‌اندازي كرد و حتي بدون فروشگاه و محلي فيزيكي، به درآمد قابل توجهي دست يافت، ولي چه روش‌هايي براي تجارت آنلاين وجود دارد و براي انتخاب مدل هاي كسب و كار اينترنتي با چه گزينه‌هايي روبه‌رو هستيم؟ اين پرسشي است كه در ادامه به پاسخ آن مي‌پردازيم.

 

بياييد فرض كنيم شما بهترين مايع ماكاروني را طبخ مي‌كنيد و دوستان‌تان به شما مي‌گويند كه بايد از آن براي راه‌اندازي يك كسب و كار استفاده كنيد. در اين صورت، از چه مدل كسب و كاري استفاده خواهيد كرد؟ يكي از گزينه‌هاي موجود اين است كه بگوييد: «محصولي را توليد مي‌كنم و آن را مي‌فروشم.» ولي شما بايد وقت بگذاريد و بهترين مدل كسب و كاري را پيدا كنيد كه براي ايده‌ي جديدتان مناسب است و شانس موفقيت شما را به ميزان چشمگيري افزايش مي‌دهد.

مدل كسب و كار شما چيست؟

مدل هاي كسب و كار اينترنتي

مدل هاي كسب و كار اينترنتي اصلي موجود عبارت است از:

۱. فروش محصول؛

۲. فروش خدمات؛

۳. فروش محصول اطلاعاتي.

 

فروش محصول به صورت آنلاين

فروش محصول: احتمالا اين نخستين مدلي است كه به ذهن هر فرد مي‌رسد؛ براي اين كار بايد محصولي فيزيكي و قابل ارسال توليد كنيد و آن را به‌صورت آنلاين به فروش برسانيد. براي فروش محصول نيز مي‌توانيد از فروشگاه اينترنتي خودتان استفاده كنيد، آن را در يكي از سايت‌هاي حراج عرضه كنيد يا به‌عنوان فروشنده‌ي شخص ثالث، محصول خود را در بازاري آنلاين (مانند وب‌سايت آمازون كه محصولات فروشندگان مختلف را براي فروش عرضه مي‌كند)، به فروش برسانيد.

مزيت‌هاي فروش محصولات به‌صورت آنلاين

فروش آنلاين محصولات (در مقايسه با فروش آنها در مكاني فيزيكي)، مزيت‌هاي فراواني دارد. نخست اينكه مشتريان مي‌توانند محصولات شما را مشاهده و بررسي كنند، بدون اينكه مجبور باشند به فروشگاه شما بيايند (البته اگر فروشگاهي داشته باشيد). به علاوه مشتري‌ها مي‌توانند تمام گزينه‌هاي موجود مانند نظرات ساير مشتريان، فهرست مواد تشكيل‌دهنده و دستورالعمل‌ها يا كاربردهاي مربوطه را مشاهده كنند. ويدئو و عكس‌هايي از محصول شما در حين استفاده و بخش سؤالات متداول نيز به مشتريان اطلاعاتي مي‌دهد كه نمي‌توان در فروشگاه‌هاي آجري و فيزيكي به دست آورد.

اشكالات فروش محصولات به صورت آنلاين

شما بايد چيزي را توليد، آن را انبار و سپس ارسال كنيد. ممكن است كالاهاي فيزيكي خراب شوند و توليد، انبار كردن و ارسال آنها نيز كار وقت‌گيري است. پس از ارسال نيز مشكل كالاهاي مرجوعي پيش مي‌آيد. كنترل موجودي كالاهاي فيزيكي، چالش بزرگي است. اگر كالاي زيادي توليد كنيد و كالاهايتان خراب شود، ضرر مي‌كنيد. اگر خيلي كم توليد كنيد و موجودي‌تان تمام شود، فروش‌هاي بالقوه‌تان و شايد مشتري‌هاي خود را از دست بدهيد كه براي تأمين كالاي خود، به سراغ منبع مورد اطمينان‌تري مي‌روند.

مطالب پيشنهادي از سراسر وب

 

فروش خدمات به صورت آنلاين

مدل هاي كسب و كار اينترنتي - فروش خدمات به صورت آنلاين

فروش خدمات: خدمات را به خوبي مي‌توان به صورت آنلاين، خريد و فروش كرد. دو روش اصلي فروش اينترنتي خدمات عبارت است از:

۱. استفاده از وب‌سايت به‌عنوان ابزار فروش: در اين روش، كسب و كاري آفلاين، از وب‌سايت خود به‌عنوان ابزاري براي فروش خدماتي استفاده مي‌كند كه به‌صورت آفلاين ارائه مي‌شود. بسياري از كسب و كارهاي آفلاين، از اينترنت به‌عنوان ابزار فروش خدمات خود استفاده مي‌كنند. در اين حالت، وب‌سايت بيشتر شبيه بروشوري براي كسب و كار شما عمل مي‌كند. براي مثال، مي‌توانيد نجار، دندانپزشك يا وكيلي را از طريق وب‌سايت او بيابيد (و ارزيابي كنيد). اشتراك همه‌ي اين كسب و كارها اين است كه تمام خدمات آنها را به‌صورت فيزيكي و آفلاين دريافت مي‌كنيد.

۲. استفاده از وب‌سايت به‌عنوان ويترين: در اين روش، خدمات به صورت اينترنتي به فروش مي‌رسند و عرضه مي‌شوند. نمونه‌هايي از اين خدمات، شامل بازاريابي اينترنتي، خدمات مسافرتي و سرگرمي است. فروش و عرضه‌ي تمام اين موارد از طريق سِروِر فروشندگان انجام مي‌شود.

مزيت‌هاي فروش اينترنتي خدمات

جذب مشتري از طريق وب‌سايتي كه به خوبي طراحي و براي آن تبليغات شده، بسيار كم‌هزينه‌تر از استفاده از روش‌هاي سنتي و آفلاين است. در اين روش، مشتريان اطلاعات زيادي در مورد محصول شما دريافت مي‌كنند و مجبور نيستند براي بررسي گزينه‌هاي موجود به محل شما بيايند. هميشه وب‌سايت‌هايي كه به خوبي طراحي شده‌اند و داراي محتواي زيادي هستند، عملكرد بهتري از رقباي ضعيف‌تر دارند. صرف‌نظر از اينكه وب‌سايت شما بروشوري براي كسب و كارتان باشد يا ويتريني براي نمايش محصولات و خدمات شما، راه‌اندازي اين مدل كسب و كار، سريع‌تر و آسان‌تر از فروش محصولات و خدمات به صورت سنتي است.

اشكالات فروش اينترنتي خدمات

در اين مدل كسب و كار اينترنتي، سطح بالايي از رقابت وجود دارد، به‌ويژه براي كلمات كليدي خاص. براي مثال، اگر شما لوله‌كشي در تهران باشيد، به سختي مي‌توانيد در نتايج جست‌وجو براي كلمه‌ي كليدي «لوله‌كش تهران»، در رتبه‌ي بالايي قرار بگيريد، زيرا با جست‌وجوي اين كلمه‌ي كليدي در گوگل، بيش از صدها هزار نتيجه نمايش داده مي‌شود. به همين دليل، بايد به دنبال استفاده از طرح بازاريابي محتواي تهاجمي باشيد. از آنجا كه به‌طور كلي، فرصت ايجاد رابطه‌اي حضوري با مشتري را نمي‌يابيد، ايجاد وبلاگي جذاب همراه با نمايش ويدئو، نقش مهمي در اين مدل كسب و كار اينترنتي ايفا مي‌كند. نمونه‌هايي از فروشندگان خدمات اينترنتي شامل وب‌سايت‌هاي نمايش آنلاين ويدئو، ارائه‌ي خدمات ميزباني وب، بازاريابي ايميلي، فروش بليط هواپيما و ارائه‌دهندگان خدمات محلي آفلاين است.


مقاله مرتبط: ۵ توصيه اوليه براي پول درآوردن از فضاي آنلاين

فروش اطلاعات به صورت آنلاين

مدل هاي كسب و كار اينترنتي - فروش محصولات اطلاعاتي

فروش اطلاعات: معمولا طراحان مرتبط با سبك زندگي و بازاريابان اينترنتي، اين مدل كسب و كار را انتخاب مي‌كنند. به‌طور معمول، در زمان فروش محصولات يا خدمات، تنگنايي به وجود مي‌آيد؛ اغلب صاحبان كسب و كار، حداكثر تا ميزان محدودي فروش دارند و بدون ايجاد تغيير در كسب و كارشان (از طريق استخدام كاركنان بيشتر، خريد تجهيزات بيشتر و غيره) نمي‌توانند ميزان فروش خود را افزايش دهند، ولي در مورد محصولات اطلاعاتي، چنين محدوديتي وجود ندارد و تنها عامل محدودكننده‌ي ميزان فروش، ظرفيت سرور ميزبان وب شماست (يعني حجم اطلاعاتي كه مي‌توانيد در وب‌سايت خود نمايش بدهيد و تعداد كاربراني كه مي‌توانند از وب‌سايت شما بازديد كنند).

در اين روش، محصولات منحصرا به صورت الكترونيكي و خودكار عرضه مي‌شوند. پرداخت‌ها و صدور صورت‌حساب‌ها نيز به صورت خودكار و توسط سبد خريد و دروازه‌ي پرداخت انجام مي‌شود و محدوديتي در تعداد تراكنش‌هايي كه در طول شبانه‌روز پردازش مي‌شود، وجود ندارد.

فروش اطلاعات را مي‌توان به دو دسته تقسيم كرد:

۱. فروش اطلاعات قابل دانلود: رايج‌ترين محصول قابل دانلود، كتاب الكترونيك است و در قيمت‌هاي گوناگوني عرضه مي‌شود. ساير محصولات قابل دانلود، شامل فايل‌هاي صوتي (MP3)، ويدئويي (MP4) و متني است. معمولا در دوره‌هاي آموزشي كه قيمت‌هاي بالاتري دارند، تركيبي از فايل‌هاي پي‌دي‌اف و صوتي و ويدئويي ارائه مي‌شود.

۲. دريافت حق عضويت در وب‌سايت‌ها: برخي وب‌سايت‌ها، خدماتي شامل امكان دسترسي به روزنامه، مجله يا مقالات را ارائه مي‌دهند و برخي نيز وب‌سايت‌هايي كامل با فايل‌هاي ويدئويي و صوتي و انجمن‌هايي تعاملي هستند و براي استفاده از تمام خدمات آنها بايد در آن وب‌سايت‌ها عضو شويد. اين وب‌سايت‌ها معمولا به صورت ماهانه يا سالانه، مبلغي را به‌عنوان حق عضويت دريافت مي‌كنند. گاهي اين وب‌سايت‌ها به صورت خودكار، مقدار معيني مطلب و محتوا (مانند درس‌هايي از دوره‌اي آموزشي) را در طول دوره‌ي زماني معيني به هر يك از اعضاي جديد ارائه مي‌دهند. هدف از اين روشِ «قطره‌اي»، جلوگيري از غرق كردن مشتركان جديد با حجم زيادي از محتوا و وادار كردن آنها به پرداخت حق عضويت براي دوره‌ي زماني طولاني‌تري است.

مزيت‌هاي فروش اينترنتي اطلاعات

مدلي كه بسياري از فروشندگان اين خدمات آنلاين، براي ارائه‌ي اطلاعاتِ‌ مداوم از آن استفاده مي‌كنند، مدلي از صدور صورت‌حساب‌هاي دوره‌اي است. با صدور صورت‌حساب‌هاي ماهانه يا سالانه، براي دستيابي به موفقيت، به تعداد بسيار كمتري از مشتريان نياز خواهيد داشت. در اين مدل كسب و كار اينترنتي، پس از ايجاد محصول، براي تعمير و نگهداري سيستم به زمان بسيار اندكي نياز داريد. از آنجا كه اين مدل مقياس‌پذير است، به راحتي مي‌توانيد بدون مواجهه با دشواري‌هاي رايج در كسب و كارهاي فروش محصولات و خدمات به تعداد زيادي از خريداران خدمات ارائه دهيد.

اشكالات فروش اينترنتي اطلاعات

بيشتر فروشندگانِ اطلاعات در انتقال ارزش واقعي اطلاعاتي كه به فروش مي‌رسانند، با مشكل مواجه هستند؛ با وجود اطلاعات رايگان فراواني كه به صورت آنلاين در دسترس عموم قرار گرفته است، متقاعد كردن كاربران براي پرداخت بهاي اطلاعات و محتواي شما كار دشواري است. علاوه بر آن، به‌راحتي مي‌توان محتواي ديجيتالي را كپي و سرقت كرد؛ بنابراين بايد به دنبال راهي براي حفاظت از محتواي خود و جلوگيري از سرقت آن باشيد.


مقاله مرتبط: ۵ مهارت ضروري براي راه‌اندازي كسب و كار آنلاين

نكته‌اي در مورد فروش اينترنتي اطلاعات

مردم تمايلي ندارند براي اطلاعات قديمي پولي بپردازند. در بيشتر موارد، مطالبي كه ارا‌ئه مي‌دهيد بايد مشكلي جاري و حل‌نشده را حل كند؛ بنابراين هميشه به بهترين روش براي انجام كارها فكر كنيد. دانستن اينكه چگونه مي‌توان كاري دشوار يا گيج‌كننده را انجام داد، مبناي خوبي براي توليد محصولي اطلاعاتي است. هرگز تصور نكنيد مردم حاضرند براي اطلاعاتي كه شبيه مطلبي معمولي است، پولي بپردازند. مطلب شما بايد جامع و كامل باشد و مشكلي واقعي را حل كند.

آنچه هر كسب و كار اينترنتي به آن نياز دارد

صرف‌نظر از اينكه چه مدل كسب و كار اينترنتي انتخاب مي‌كنيد، به يك استراتژي محتوا نياز داريد. بدون داشتن محتوايي منسجم در وب‌سايت خود، هرگز نمي‌توانيد ترافيك موتورهاي جست‌وجو را به سايت خود جذب كنيد و مشتريان بالقوه نيز به اطلاعاتي كه براي انجام خريدي آگاهانه نياز دارند، دست نخواهند يافت و احتمالا هرگز خريدي از شما نخواهند كرد.

 

مدل كسب و كار اينترنتي انتخابي شما چيست؟

مدل هاي كسب و كار اينترنتي

بياييد به مثال دستور پخت مايع ماكاروني خوشمزه برگرديم. چه مدل كسب و كاري را براي عرضه‌ي آن انتخاب خواهيد كرد؟

فروش محصول: شما مي‌توانيد مايع ماكاروني خوشمزه‌ي خود را در حجم بالايي توليد، بسته‌بندي و انبار و به دوستداران ماكاروني در سراسر كشور ارسال كنيد. مي‌توانيد محصول خود را در اندازه‌ها (يك‌نفره، خانواده، مهماني)، مزه‌ها (با گوشت، ادويه‌دار، اُرگانيك) و سبك‌هاي گوناگون (فقط مايع ماكاروني، همراه با رشته‌هاي ماكاروني، همراه با مخلوط ادويه‌ي خشك) ارائه دهيد. شما بايد كارخانه‌اي راه‌اندازي كنيد يا توليد محصول خود را به كارخانه‌ي ديگري بسپاريد. در هر صورت، انجام اين كارها هزينه‌بر است و بايد به درگاه پرداخت اينترنتي، حمل‌كننده‌ي كالا، توليد، شكايات و مرجوعي كالا نيز فكر كنيد.

فروش خدمات: دستور پخت ويژه‌ي شما مي‌تواند در يك شركت تهيه‌ي غذاي ايتاليايي مورد استفاده قرار بگيرد يا مي‌توانيد با استفاده از وب‌سايتي كه به صورت بروشوري براي كسب و كار تهيه‌ي غذاي شما عمل مي‌كند، براي آن بازاريابي كنيد يا به رستوران‌ها، خدمات آموزش داخلي ارائه دهيد. شايد هم بتوانيد به افرادي كه قصد دارند پخت ماكاروني اصيل و خوشمزه را ياد بگيرند، آموزش‌هايي ارائه دهيد. راه‌اندازي چنين كسب و كاري، ساده‌تر و كم‌هزينه‌تر از توليد محصول فيزيكي و واقعي است و متمايز كردن آنچه ارائه مي‌دهيد از طريق فروش خدمات، آسان‌تر است.

فروش محصول اطلاعاتي: اين روش، ساده‌ترين (و بنابراين كم‌استرس‌ترين) گزينه است. مي‌توانيد كتاب الكترونيكي ساده‌اي بنويسيد و در آن، روش پخت و مواد تشكيل‌دهنده‌ي مايع ماكاروني خود را توضيح دهيد يا يك سايت عضويت آشپزي كامل راه‌اندازي و در آن از ويدئوها و انجمن‌هاي گفت‌وگوي اعضا استفاده كنيد و با افزايش تعداد اعضاي سايت، مطالب آموزشي موجود در آن را گسترش دهيد.

 

منبع : چطور